Wie lost het mysterie op? Weet jij wie je bent, wie wij zijn en hoe Nederland is ontstaan?

Jefferson Yaw Frempong-Manson in onderwisprogramma 1572. Foto Nachtzon MediaIn 2022 stonden we uitgebreid stil bij 1572, de Geboorte van Nederland. Die "geboorte" ging niet zonder slag of stoot. Voor, tijdens en na het moment dat de Nederlanden zich afscheidden van de Spaanse koning Filips II gingen ze al jaren gebukt onder een burgeroorlog. De geboortejaren van Nederland laten zien hoe verschillen van religie, politieke voorkeur, geografische en economische positie een rol speelden in het ontstaan van het land. En hoe de inwoners van de Nederlanden uiteindelijk toch tot elkaar kwamen in vrijheid, verscheidenheid, verdraagzaamheid en verbondenheid. Deze vier thema’s zijn ook vandaag nog zeer actueel en maken – net als toen – heftige discussies los.

Voor primair én voortgezet onderwijs zijn nu interessante lesprogramma's beschikbaar. Hierin komen de vier waarden en de omgang met elkaar nadrukkelijk aan bod. Niet alleen door te leren van het verleden en de totstandkoming van Nederland, maar ook door met elkaar in gesprek te gaan over verschillen en overeenkomsten.

Maatschappelijke thema's

De Samenwerkende 1572-gemeenten, waaronder Zutphen, maakten de programma's vanuit de ambitie jongeren te laten oefenen met luisteren naar elkaar, respecteren van elkaars vrijheden en begrijpen van de basiswaarden waar Nederland voor staat. Door elkaar beter te leren kennen en met elkaar in gesprek te gaan ontstaat een socialere maatschappij. Dit programma geeft ook invulling aan de taak om vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit aandacht te geven (verplicht voor elke school sinds 1 augustus 2021). Dit programma geeft invulling aan deze taak door geschiedenis, burgerschap en erfgoed met elkaar te verbinden. Door samen oplossingen te bedenken voor maatschappelijke thema’s die nu spelen met behulp van kennis over het verleden is het mogelijk vertrouwen te bieden voor een gezamenlijke toekomst.

Het Mysterie van 1572 heeft twee takken: een voor het primair onderwijs (PO) en een voor het voortgezet onderwijs (VO). Het VO-pakket bestaat uit twee varianten: een voor vmbo en een voor havo/vwo. Voor alle programma’s is de basis hetzelfde, maar de uitwerking verschilt. Het PO-pakket is ook in te zetten in de eerste en tweede klas van het VO. Het onderwijsproject is ontwikkeld voor alle scholieren in Nederland.

Voor de docent

Elk deelpakket heeft een docentenhandleiding met links en ondersteunend materiaal. Deze digitale materialen worden begeleid door te printen werkbladen of digitale hulpmiddelen zoals Kahoot of Lesson-Up. Ter ondersteuning van de lessen zijn naast het lesmateriaal vier video’s en een stripboek ontwikkeld. Elke school heeft al zo'n stripboek ontvangen.

Dit onderwijsprogramma is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Vereniging van docenten Geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (VGN Kleio), GLOS Educatief, Nachtzon Media, Stichting Eureducation. Het is gefinancierd door het Samenwerkingsverband 1572-gemeenten (SW 1572), Prins Bernhard Cultuurfonds en de Gravin van Bylandt Stichting. Zie ook https://geboortevannederland.nl/ontdek/onderwijs/.

Vragen of opmerkingen? Neem contact op met Marianne Eekhout (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Foto: Jefferson Yaw Frempong-Manson speelt een hoofdrol in de video's bij dit lespakket. Foto: Nachtzon Media.